werken & uitstapjes in Kpalime - Reisverslag uit Kpalimé, Togo van togo - WaarBenJij.nu werken & uitstapjes in Kpalime - Reisverslag uit Kpalimé, Togo van togo - WaarBenJij.nu

werken & uitstapjes in Kpalime

28 Juli 2012 | Togo, Kpalimé

Op donderdag zijn we voor het eerst gaan werken aan de school. Helaas mochten we nog niet gaan schilderen, maar werden we aan het schuren gezet. Het hele gebouw moest geschuurd worden, dus dat is redelijk veel werk. Gelukkig waren we met 18 (!) man. Op donderdag hebben we geschuurd, op vrijdag maandag en dinsdag hebben we geschilderd. We konden zien dat de school steeds meer kleur kreeg en steeds mooier werd, alhoewel de kleurencombinaties niet altijd even mooi waren.
Het eten tussendoor was altijd erg uitgebreid en lekker. Traditioneel togolees eten.
Zaterdag en zondag hebben we andere dingen gedaan. Zaterdag hebben we eerst een rondleiding gehad door de prachtige natuur van Togo, de ' bush' met allerlei soorten mooie planten en kruiden. Heel interessant om te zien dat er zoveel uit de natuur te halen is aan voedingsstoffen en geneesmiddelen. Daarna zijn we naar de waterval geweest. Een aantal van de groep hebben onder de waterval ' gezwommen' zover je dat zwemmen kon noemen.
In de middag zijn er nog een aantal naar de markt van Kpalime geweest. Deze was veel meer geordend dan die in Lome. Er was vooral veel eten te vinden.
Zondag zijn we naar een heilige mis geweest van de Benedictijnen. Dit was 2 uur rijden met het busje. Met veel gehobbel en gebobbel over de wegen vol met gaten kwamen we uiteindelijk aan. De mis was heel traditioneel, met veel wierook, dans en muziek. Erg leuk om meegemaakt te hebben! Na de mis hebben we gewandeld naar de zusters van de Benedictijnen. Hier kregen we lekkere koekjes en sterke drank. Grappig!
Dinsdag middag na het werk zijn we gaan kijken naar verschillende projecten van kinderhulp togo van Cecile en Jouke. Toiletten, een waterput en een kliniek hebben we bezocht. Knap om te zien hoe zoiets is opgezet in een land waarin de cultuur en de samenleving zo anders is dan in Nederland.
Woensdag was het weer tijd om terug te gaan naar Lome. Onderweg hebben we de hoogste berg van Togo beklommen. De corruptie was hierbij goed te zien. We moesten veel geld als tol betalen voor de weg, terwijl de weg bestond uit bijna alleen maar gaten. Het busje haalde het niet eens tot bovenaan, aangezien er te veel gaten in de weg zaten. Het laatste stuk hebben we moeten lopen. Helaas was er boven aangekomen zoveel mist dat we niks konden zien van het uitzicht.
Na de berg zijn we verder terug gereden naar Lome. Tussendoor hebben we een tussenstop gemaakt bij zusters waar we popcorn en limonade kregen.
Bij aankomst in Lome voelde iedereen zich weer thuis. Eindelijk weer goed slapen! Niet in een kamer met 8 bedden.