zaterdagmiddag - Reisverslag uit Lomé, Togo van togo - WaarBenJij.nu zaterdagmiddag - Reisverslag uit Lomé, Togo van togo - WaarBenJij.nu

zaterdagmiddag

Door: togo

15 Juli 2012 | Togo, Lomé

daar zijn we weer! we waren met de blog dus bij gisteren, na de lunch. Cretien had afgesproken dat een dokter ons rond zou leiden in twee klinieken. nadat we ons met 13 in een busje hadden gepropt en aan waren gekomen, begon de rondleiding. Fleur had ballonnen meegenomen voor de kinderen, ze waren er erg blij mee. we zagen de verschillende onderdelen van de kliniek en de arts vertelde ons dat het normaal is om te betalen voordat je behandeld kan worden. wil je een X-ray? eerst langs de kassa! dit geeft bijvoorbeeld problemen als iemand bewusteloos is en de familie weigert te betalen. daarnaast is het gebruikelijk dat de familie de zieke van eten en drinken voorziet. je begrijpt dat het daarom een drukte van jewelste is in de gangen van het ziekenhuis: hele gezinnnen sliepen daar, buiten, of naast het bed van de zieke. het was heel leerzaam om de verschillen te zien tussen dit ziekenhuis en het ziekenhuis in Nederland. Doordat de familie de patienten verzorgt zijn de kosten van het ziekenhuis relatief vrij laag, maar een lichte chaos is het resultaat. in verhouding met de strakke ziekenhuisgangen in Nederland, de goede organisatie, de strenge controles en de grote rekeningen, was dit bijna het tegenovergestelde. we hebben ook met een aantal zieken mogen praten.

daarna zijn we naar de kamer van Cretien gegaan. hij geloofde niet dat we met zijn allen op zijn kamer zouden passen maar wij wisten natuurlijk wel beter! zijn kamer was namelijk groter dan die van een aantal van ons: ongeveer 10 vierkante meter. het was een mooie kamer, met een aantal posters, leuke Togolese blousjes (vandaag had hij er eentje aan) en een opgeruimd geheel. er stond een kingsize bed in waardoor er geen tafel meer was om op te studeren. wij namen met zijn allen onze intrek op het bed, waarna wij (triomf!) hebben kunnen bewijzen dat we wel degelijk allemaal in zijn kamer pasten.

hierna gingen we naar de volgende kliniek. aan het begin schoot een meisje van onze leeftijd de dokter aan, die ze kende: haar moeder lag in het ziekenhuis met een halfzijdige verlamming. we gingen de vrouw allemaal bezoeken en pater Alain Dominique heeft haar gezegend. overigens heeft hij heel veel zieken gezegend die dat wilden en het was heel mooi om te zien hoe blij ze daarvan werden! opnieuw waren er erg veel familieleden in de gangen te vinden. wat ons opviel waren een aantal tenten, die bij navragen dienden als extra ruimte tijdens een cholera epidemie. wat heel mooi was, tijdens onze tocht door het ziekenhuis, was dat zieken ook naar ons vroegen als we elkaar ontmoetten. vaak voelden ze zich echt beroerd, maar toch geinteresseerd in anderen, ongelofelijk!

daarna gingen we terug naar de parochie, waar we meteen gingen eten. om 8 uur begon de aanbidding met de togolese studenten. als deelantwoord op de vraag van Coen zullen we dit uitgebreid beschrijven! we hadden besloten om een soort mix te maken tussen Franse en Nederlandse liedjes. het eerste deel bestond uit aanbidding met liedjes. we lazen drie lezingen, met als onderwerp wijsheid en licht van Christus. Aan het eind spraken we een aantal intenties uit. het was eigenlijk een beetje een mix tussen togoleze aanbidding (die hebben ook zoiets), wat we in Nederland ook doen, en het bespreken van een thema. daarna kwam het vrolijke deel, met veel ritmische muziek en dans. er bestaan heel veel Franse liedjes die vrolijk zijn, en die ze met gebaren in de kerk zongen: zo zongen we: ' si haut, que on ne peut pas surmonter' (of zoiets), en dan gooiden we onze handen de lucht in. omdat zij het zo gewend zijn is het ook heel leuk om mee te doen. ze vonden het zelf ook heel leuk om ons mee te zien doen dachten we :). daarna hebben we samen nog wat gedronken.

en dat was gisteren! vandaag wordt (misschien vanavond) door iemand anders beschreven

au revoir!

• 15 Juli 2012 - 20:06

Rob, Ria En Jurrian:

Wat een indrukwekkende ervaring in het ziekenhuis. Zo anders als bij ons.
    Wel bijzonder dat de patiënten daar altijd omringd zijn door familie...
    Hartstikke leuk dat jullie steeds berichten zo de wereld in doen. Veel plezier verder en mooie ervaringen.

• 16 Juli 2012 - 10:50

Niels, Paula, Danièl:

Wat een ervaring. En wat een contrast met onze gezondheidszorg.

• 17 Juli 2012 - 07:04

Coen Van Loon Diacre:

Dag 'zaterdagmiddag-schrijfster', Veel dank voor het uitgebreide 'deelantwoord'! Hier ben ik al heel tevreden mee hoor! Gaaf, hè, al die Franse liedjes die je zo mee zingt. Zo leer je spelenderwijs de taal. Het Togolese enthousiasme moet, lijkt me, aanstekelijk werken! Mooi beeld van pater Alain Dominique die zegenend langs de bedden gaat.
    Blijf genieten & leren! Coen van Loon

• 21 Juli 2012 - 11:31

AstridL:

Hoi allemaal,
    Hoe is het daar overseas? Geen zieken?
    Jullie zullen het wel warm hebben; bij ons blijft het regen, regen, regen... dus wat dat betreft missen jullie niks ;)
    Hoe is het met jullie franse taal vorderingen? En jullie belevenissen in het geloof en leven?
    Veel groetjes uit Nederland,
    Astrid.

• 22 Juli 2012 - 21:32

Bernard En Michael:

Hoi Allemaal,

Wat een verschil in de gezondheidszorg, vooral voor sommigen van jullie als geneeskunde studenten bijzonder om te zien. Die betrokkenheid van patienten met elkaar is wel heel mooi.

We wensen jullie een goed vervolg van de reis !

Groeten van iedereen uit Twente !
    Bernard en Michael

• 23 Juli 2012 - 14:26

Anouk:

Leuk om jullie ervaringen te lezen! Wat maak je allemaal mee in zo'n korte tijd;)

Succes verder;)

Groetjes Anouk

• 23 Juli 2012 - 21:44

23 Juli:

hallo allemaal?
    Hoe gaat het met jullie en inderdaad zelfde vraag: geen zieken? Sinds 1 week geen contact meer gehad en ook via de site niets vernomen, dus wel erg benieuwd waar jullie nu zijn en hoe het met jullie gesteld is.

annemiek hol

• 25 Juli 2012 - 19:10

Hoihohoi:

mollieeeeee waarom horen we niks meer van je, broer begint ongerust te worden. we hebben niet veel internet tijdens de camino maar laat even iets van je weten! Je broertje

• 25 Juli 2012 - 22:28

Shirley Lammers:

Beste allemaal,

helaas konden wij niet eerder reageren omdat de verkeerde site steeds hadden. Excuus!!!!!!!!!. Maar nu al jullie verslagen gelezen. Geweldig wat een belevenissen en ervaringen. En wij in Nederland maar zeuren over de gezondheidszorg of meer voor elkaar moeten zorgen. We kunnen nog veel leren van de Afrikanen.

Hoe is het met iedereen? Hopelijk geen zieken. We hebben al even niets meer gehoord ook niet via sms.
    Veel plezier met z'n allen nog en tot horens.
    Hartelijke groet,

Jan en Shirley Lammers.