sportdag op de universiteit (avontuur Elien&Moira) - Reisverslag uit Lomé, Togo van togo - WaarBenJij.nu sportdag op de universiteit (avontuur Elien&Moira) - Reisverslag uit Lomé, Togo van togo - WaarBenJij.nu

sportdag op de universiteit (avontuur Elien&Moira)

Door: togo

14 Juli 2012 | Togo, Lomé

Het is 6.00 uur als de wekker gaat. Om 6.30 uur vertrekken Moira en Elien samen met Tjiery, een leerling van de 'school of life', naar de universiteit om te sporten! Iedereen was nog moe van de afgelopen avond, waardoor de rest liever bleef slapen, bovendien was iedereen afgeschrokken van het idee van een hardlooptocht door de Togolese hete zandvlaktes. Dode kippen ontwijkend en langs afvalvuren scherend bereikten Moira en Elien dankzij Tjiery uiteindelijk de universiteit. Dit met een heel rood bezweet hoofd (dit was pas het begin...) vergeleken met de donkere huid van de Togolezen. Daar werden we opgewacht door Nestor, Espoir, Cretien en Philipe, om deel te nemen aan ' le cour du pied. (Zij verbaasden zich over het feit dat wij waren komen rennen, dit past niet bij meisjes.) Dit bestaat uit een hele grote groep mensen die in hetzelfde ritme hardlopen, aangegeven door een djembe en andere instrumenten( die men zelf meesleepte onder het rennen). Al snel kwamen we er achter dat dit onze rode hoofden niet minder rood maakte,en tegen de tijd dat we stopten leken we een stel ontploften tomaten (!!). De togolezen leken hier ook van onder de indruk en besloten ons rust te geven. We gingen dus maar gymnastiek beoefenen. In twee rijen van elk honderd meter lang werden wij geinstrueerd door verschillende gespierde mensen. Iets te fanatiek deden wij mee, Moira haar broek kon het niet aan ( uitgescheurd). Dit kon de pret niet dempen, dus gingen wij maar een spelletje ' sinaasappel-pit spuugen' doen. Tjiery was expert. Wij helaas niet. Hierna gingen wij terug naar het begin van de universiteit, waar zij tot onze grote vreugde motors voor ons geregeld hadden. Alle Togolezen rijden namelijk of op een motor of in een auto op de weg. Elien en Moira hadden net geklaagd dat zij ook graag op zo'n motor wilde zitten. Het volgende moment zoefden ze door de chaotische straten van Lome.(enkel drie bijna-ongelukken en natuurlijk is een helm overbodig). Geweldig! Eindelijk hadden we het niet meer zo warm met alle wind op de motor.
Terug aangeomen bij de parochie was het half 9. Na nog iets gedronken te hebben met Cretien gingen we ontbijten met de hele groep. Daarna kwam de zus van Juliette om ons jurken aan te meten samen met een vrouw met stoffen. Dit worden echte Togolese jurken! We zijn allemaal heel benieuwd...
Voor het middageten hadden we een lezing over vriendschap. Moira en Marie gingen de adoration voorbereiden voor de avond.
Na het eten zijn we naar... dat komt morgen! Nu zijn we heeeeeel moe want we zijn om 6.00 al opgestaan en hadden geen tijd om bij te slapen of iets dat daar op lijkt. Bovendien was de wc van Janna en Elien verstopt en konden zij niet in hun kamer uitrusten i.v.m. ongewenste stank en vreemde mannen die het probleem moesten fiksen.
A demain!

• 15 Juli 2012 - 06:22

Cisca:

Superleuk om dit verslag te lezen en fantastisch dat Elien en Moira dit doen. Hoe was de cultuuravond? Veel plezier.

• 15 Juli 2012 - 08:51

Paula, Daniel, Niels:

Wij weten natuurlijk dat Moira een rasechte bikkel is.

• 15 Juli 2012 - 17:14

Astrid Leenheer:

Leuke belevenissen! Ben al superbenieuwd naar de rest van het verslag!!!! :)